keskiviikko 3. marraskuuta 2010

Kreetalla

Kävästiin viime viikolla Kreetalla. Lähdettiin Dimitran kanssa keskiviikkona kolman lautalla (laivalla oikeestaan) kohti Irakliota. Matka kesti n. 7 tuntia ja tietty kaikki mukavat istumapaikat oli varattu. Jouduttiin istumaan suurin osa matkasta buffaravintolan pöydän ääressä. Noh, minähän nukun missä vaan, joten tunnin torkut pöydän ääressä oli ihan peace of cake. En tajunnut ottaa matkalle mitään ajanvietettä, kuten esimerkiksi kirjaa ja yritin löytää laivan myymälästä jotain luettavaa. Ainoa englanninkielinen lehti oli kuitenkin Athens news..halusin jotain hömppää, joten ostin kreikkalaisen naistenlehden, josta en tajunnut hölkäsenpöläystäkään! Kuvat oli kivoja..

Saavuimme Iraklioon kymmenen maissa illalla ja Dimitran veljen Vasiliksen (joo, paljon Vasiliksia ja Ioanniksia täällä…) kaveri oli meitä hakemassa. Vasiliksen kämppä oli melko pieni, mutta aika siisti. Isona miinuksena kuitenkin se, että selkeästi hän polttaa sisällä..yöks…Jätettiin kamat kämpille ja lähdettiin keskustaan Jailhouse- nimiseen baariin, missä Vasilis on töissä. Otettiin parit juomat, mutta oltiin molemmat niin väsyneitä, että ”jo” kahden aikaan lähdimme kämpille. Sänky, jossa nukuin ensimmäisen yön (koska Dimitran selkä oli niin kipeä), oli ”erinomainen”: hetekamalli, jossa keskimmäinen lauta lähti jatkuvasti irti. Toisinsanoen, mun pyllyn kohdalla oli sängyssä iso aukko!

Seuraavana aamuna sää näytti lupaavalta, joten päätimme lähteä rannalle. Ihan ei ollut uintikeli, joten ajattelimme mennä vain istuskelemaan ja nauttimaan. Aurinko ei kuitenkaan paljoa lämmittänyt, kun rannassa tuuli oli aikamoinen. Söimme kuitenkin ostamamme aamupalan ja otimme hauskoja kuvia, joten mukavia muistoja jäi. Siinä vaiheessa kun korvat oli täynnä hiekkaa, läähdimme käppäilemään takaisin kämpille. Lepäilimme parisen tuntia ja illemmalla lähdimme kaikki yhdessä ulos syömään. Menimme melko perinteiseen Kreetalaiseen tavernaan ja annoimme Vasilikselle vapaat kädet tilata safkat (Kreetalla asiakas kirjoittaa itse listaan kaiken, mitä haluaa tilata ja lista annetaan tarjoilijalle. Kätsää). Otimme perinteiseen tyyliin monia pieniä annoksia jaettavaksi. Kreetalaista perinnettä kunnioittaen, ruokailuun kuului olennaisena osana myös Raki…voin kertoa, etten vieläkään ole fani. Ruoka oli taivaallista! Ruoan jälkeen jatkoimme iltaa mm. Jailhousessa tanssien. Viiden aikaan aamuyöstä kömmimme petiin.

Perjantaina nukuimme ymmärrettävästi pitkään. Keli oli viileä ja todella tuulinen. Päätimme Dimitran kanssa lähteä kävelylle kaupungin vanhalle muurille. Kävimme myös tsekkaamassa keskustan nähtävyykisiä. Kun illan suussa saavuimme kämpille, olimme niin syväjäässä, ettei kumpaakaan huvittanut lähteä kylille riekkumaan. Vietimme siis rauhallisen koti-illan ja menimme ajoissa nukkumaan. Ratkaisu oli hyvä, koska lauantaina olimme päättäneet mennä CretAquariumiin katselemaan fisuja. Kahteen asti iltapäivällä nukkuminen ei siis tullut kysymykseen.

Lauantaina heräsimme siis ajoissa ja lähdimme kohti Aquariumia. Reissusta ei ole mitään järisyttävää kerrottavaa, mutta voin kertoa, että näin paljon mielenkiintoisia fisuja ja hain (itseasiassa kaksi)! Hui! Söimme palattuamme keskustaan Goody´s- nimisessä pikaruokalassa (Kreikkalainen yritys, jonka tarjonta on huomattavasti laajempi ja ravitsevampi kuin esim. Mäkkärin…) jättimäiset salaatit, jotka pitivät meidät kylläisinä loppupäivän. Vasiliksella oli lauantaina vapaapäivä, joten päätimme, että lähtisimme yhdessä tanssimaan. Mielessämme oli eräs lattariklubi, jossa meininki oli kyseisenä iltana kuitenkin melko laimea..päädyimme jostain syystä TAAS Vasiliksen työpaikalle Jailhouseen. Tupakansavu, ja sillä tarkoitan siis läpitunkematonta savuverhoa, siinä piskuisessa paikassa sai mut kuitenkin voimaan pahoin ja lähdimme pian jatkamaan matkaa. Toivoimme Dimitran kanssa tanssimusiikkia soittavaa baaria ja siirryimme rannan läheisyydessä sijaitsevaan klubiin. Desibelitaso siinä mestassa oli korvia särkevä (kovin yleistä täällä) ja DJ soitti vain Kreikkalaista pop-musiikkia, jes..tupakansavu tässäkin mestassa oli kuvottava! Musta alkoi tuntua siltä, ettei tämä lauantai-ilta vain ollut mua varten ja tarvitsin muutenkin raitista ilmaa. Lähdin siis takaisin kämpille ja jätin sisarukset humpsuttelemaan keskenään. Aamulla seitsemän aikaan sankarit saapuivat kotiin.

Sunnuntaina tsekkasimme Knossoksen muinaisen kaupungin rauniot. Ne olivat melko vaikuttavat! Käsittämätöntä, että niin vanhat seinämaalaukset näyttivät vieläkin aivan siltä, kuin ne olisi tehty eilen! Kierroksen jälkeen menimme jälleen tavernaan syömään ja loppu ajan istuimme todella makeessa kahvilassa rupatellen. Klo 23.00 lauttamme suuntasi takaisin Ateenaan.

Reissu oli mukava ja muistoksi jäi myös paljon kuvia. Mun netti täällä on surkea, mutta jos pystyn, yritän joku päivä laittaa kuvia tänne teidän nähtäväksi. Facebook- kaverit niitä jo näkevätkin. Palaan taas asiaan, kun on jotain kerrottavaa! Haleja kaikille tasapuolisesti.